Het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet wordt ook wel crash dieet genoemd. Het ziekenhuisdieet heeft ze naam te danken aan een methode die door veel ziekenhuizen wordt gehanteerd. Overgewicht brengt veel risico’s mee, als een patiënt in korte tijd moet geopereerd worden dan is het van belang dat er zoveel mogelijk gewicht verloren gaat worden. Als de patiënt dat niet doet, neemt het bij de operatie meer risico’s mee dan bij mensen zonder overgewicht. Bij het cashdieet, word de calorie-inname tot het minimale beperkt. De bedoeling is dat de patiënt niet meer dan 1000 kilocalorieën per dag binnen krijgt. Een normaal actief mens moet tussen de 2000 en 2500 kilocalorieën per dag binnen krijgen, dus het is minder dan de helft. Deze manier van werken is zeer effectief gebleken. Het ziekenhuisdieet heeft zich daardoor buiten de muren van het ziekenhuis verspreid en word veel toegepast op afslankmethode ’s.

De voordelen van het ziekenhuisdieet:

  • U verliest veel gewicht omdat u weinig calorieën binnen krijgt, daarnaast hoeft u ook weinig inspanningen te leveren om gewicht te verliezen.
  • Groente, zuivelproducten, fruit, eiwitten en vlees zijn toegestaan bij dit dieet.
  • Veel variatie in voeding.

De nadelen van het ziekenhuisdieet:

  • Door de maar 1000 kilocalorieën per dag die u binnen krijgt, kan u niet actief leven. Hierdoor zal u veel tijd doorbrengen rondom het bed. (Actieve mannen hebben 2500 kilocalorieën per dag nodig en actieve vrouwen 2000 kilocalorieën.)
  • U zal u snel moe en lusteloos voelen, dit is eenvoudig te verklaren omdat u niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt die nodig zijn. Het dieet is niet ontworpen om na dit dieet op het lagere gewicht te blijven. En dat willen de meeste mensen die een dieet volgen wel.
  • Een laatste probleem met het ziekenhuisdieet is dat je onvoldoende van bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgt. Hoewel fruit, groente, zuivel, granen en vlees of vis allemaal in het dagmenu zijn opgenomen, liggen de hoeveelheden ver onder de maat van wat u eigenlijk nodig hebt.

Een dagmenu

Om u een idee te geven wat het ziekenhuis dieet precies inhoud hebben wij voor u een dagmenu samengesteld:

Ochtend: één stuk fruit (sinaasappel of grapefruit), één beschuit of geroosterde boterham.

Middag: één stuk fruit (sinaasappel of grapefruit), één tomaat, één ei, twee bekers yoghurt (wel magere) en twee beschuiten of geroosterde boterhammen.

Avond: één gegrilde kipfilet, halve krop sla, twee beschuiten of geroosterde boterhammen.

Water, koffie en thee mag u de hele dag door drinken. Alleen mag u geen suiker gebruiken, alleen zoetjes. Het wordt aangeraden twee liter water per dag te drinken.

In kort bestek

U kan in korte tijd veel kilo’s verliezen maar het is niet geschikt om lange tijd vol te houden. Bovendien bestaat er een kans op een jojo-effect. Deze methode om af te vallen is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die snel veel kilo’s moeten verliezen om een operatie meer kans van slagen te geven. Andere voorbeelden om gebruik te maken van deze methode is voor een bruiloft, of een fotoshoot.

Wat eten als ontbijt, lunch en als snack?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je het volgens de regels doet eet je ook de meeste calorieën tijdens het ontbijt. Voedingsmiddelen die goed zijn voor het ontbijt zijn graanproducten zoals havermout en Brinta. Eet er ook niet te veel van omdat deze wel veel calorieën bevatten. Als je teveel eet dan wordt het afvallen (of cutten) moeilijker. Meet het ongeveer uit zodat je iedere dag dezelfde hoeveelheid eet. Gebruik het liefst magere melk als je het met melk eet.

Goed ontbijten

Als je een goed ontbijt hebt gehad dan merk je dat je meer honger hebt voor de lunch dan wanneer je geen ontbijt hebt gehad. Dit is een goed teken. Het metabolisme werkt dan goed waardoor je sneller honger krijgt. Doordat metabolisme goed werkt verbruik je meer calorieën. Je lichaam vraagt immers om meer energie.

Ochtendsnack

Eet een ochtendsnack tussen het ontbijt en de lunch in. Er zijn veel dingen die je op deze tijd kunt eten. Het is wel belangrijk dat je de calorieën telt en dat het een gezond product is. Een appel is een voorbeeld van een ochtendsnack. Een appel is een goede bron van vitamines en mineralen. Hiernaast kan het je snel een vol gevoel geven en is het snel en makkelijk te eten. Precies de kenmerken waar een ochtendsnack aan moet voldoen.

Lunch

De lunch tijdens de werkpauze is een goed moment voor een maaltijd. Salades zijn een goed voorbeeld van een lunchgerecht. Een salade kan bijvoorbeeld bestaan uit sla en andere groenten met een dressing van olijfolie. De normale dressing bij een salade zit doorgaans boordevol calorieën. Dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk vermijden. Je kunt de salade uitbreiden met wat noten, zalm of kip.

Middagsnack

Een goede middagsnack is een sinaasappel. Deze bevatten veel vitamines en mineralen. Doordat je al een goede lunch hebt gehad hoef je ook geen uitgebreide maaltijd in de middag. Daar is het avondeten voor. Een sinaasappel is een break van de middag zodat je niet te snel honger krijgt. Door een sinaasappel ook gepeld moet worden voorkom je ook dat je te snel te veel eet. Drink er ook voldoende water bij om je buik nog meer te vullen.

Wat eten we vandaag?

Wat eten we vandaag? Heel Nederland zoekt dagelijks de beste maaltijd om te eten en of dit nou thuis is of niet, het blijft een veelgestelde vraag.

Wat vandaag op de menukaart staat is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Je moet denken aan een gezonde maaltijd en er tegelijk voor zorgen dat deze niet te veel geld gaat kosten en ook nog lekker is. Waar begin je met zoeken als je de vraag “wat eten we vandaag?” stelt?

We beginnen bij het ontbijt. Eieren zijn altijd goed! Voor wat extra smaak kan je er voor kiezen om himalaya zout en peper over het gekookte of gebakken eitje te gooien, dit is namelijk heel gezond! Verder is een stuk fruit altijd goed, denk aan een banaan of een aardbei! Pas op met welke kaas je kiest voor op je (volkoren) brood, kies het liefst een zo mager mogelijke kaas. Een tip; avocado is super gezond, en super lekker voor een combinatie met ei, kaas en tomaat. En hoppa; daar heb je je gezonde ontbijtje!

Door naar de lunch: Een goed gevulde sandwich is belangrijk als je goed de dag door wil komen! Zit je van 9 tot 5 op werk? Ga voor een gezonde komkommer sandwich en maak het wat aantrekkelijker door er wederom peper en zout bij te gooien. Onthoud wel dat je ongeveer 3-4 broodjes moet eten wil je het volhouden tot het diner, dus zorg dat je ‘s ochtends (of de avond ervoor) genoeg tijd hebt om je lunch voor te bereiden. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je lunch voor te bereiden tijdens je ontbijt! Dit scheelt nogal als je de avond ervoor geen zin hebt om dit te doen! Je hebt in de lunch heel veel variatie om te kiezen: Je kan namelijk alsnog kiezen voor een eitje, maar een gezonde salade spread op een broodje is ook niet verkeerd!

Op naar het avondeten: Hier geldt wederom, eet totdat je vol zit, anders ga je na het avond eten weer snacken, en dat is nou juist nét niet de bedoeling! Je hebt bij het avond eten super veel keuze wat betreft ingrediënten.  Maar wat altijd gezond is is vis! In vis zitten namelijk veel super gezonde vetten en bouwstoffen waardoor je net even de volgende dag goed door kan komen. Kies ook bijvoorbeeld voor een lekker biefstukje in combinatie met een gezonde sla met een lekkere dressing.

Gezond afvallen is niet altijd even makkelijk, vooral niet als je niet zo veel te besteden hebt. Je hebt vaak een druk leven, en niet de motivatie om voor fitness veel tijd vrij te maken. Lees op Studentwilafvallen.nl hoe je dit tóch voor elkaar krijgt. Dagelijks worden de lekkerste recepten geplaatst die jou keer op keer weer kunnen inspireren. Bekijk ook zeker de verschillende sportschool reviews om te kijken welke het beste bij jou past! Je kan ook de Facebook pagina liken en dagelijks op de hoogte gehouden worden van de leukste, gezondste en beste recepten, ook voor een laag budget!

 

Tips voor maaltijden tijdens het afvallen

Meerdere maaltijden per dag

Het is verstandig om meerdere maaltijden te nuttigen maar maak de porties kleiner. Zes porties op een dag is normaal en werkt voor de meeste mensen heel goed. De zes porties worden gedeeld in drie tussendoortjes en drie flinke maaltijden. De maaltijden zijn het hoofddeel van het eten dat je dagelijks eet. De tussendoortjes hebben als doel dat je de periode zonder eten tussen de grotere maaltijden minder moeilijk volhoudt. Je krijgt minder honger als je tussendoortjes eet.

Kleinere borden zodat je minder eet

Koop kleinere borden. Je wil niet weten hoeveel het scheelt als je eet vanaf een kleiner bord. Door kleinere borden te nemen kun je niet zo veel eten. Meer tips lees op je Dieet check. Als je het bord vol schept met eten eet je alsnog minder omdat er simpelweg niet zoveel op het bord past. Zo verhinder je dat je te veel eet. De connectie tussen de ogen en de maag bestaat. Als je ziet dat het bord leeg is neemt de honger snel af. Het komt veelvuldig voor dat je na het kleinere bord ook gevuld bent.

Een belangrijke maaltijd; het ontbijt

Je start de dag perfect door goed en gezond te ontbijten. Een volwaardig ontbijt bestaat bijvoorbeeld uit yoghurt met fruit. Een volwaardig ontbijt bezorgt je genoeg energie brengt voor de rest van de dag. Als je een ontbijt selecteert ga dan voor een eiwitbron met koolhydraten.

Eet langzaam en niet te snel

Het is verstandig om de maaltijden niet te snel te eten maar langzaam. Je geniet dan veel meer van het eten en de smaak komt beter tot haar recht. Het duurt een tijdje voordat de hersenen registreren dat de maag vol zit. Hierdoor kun je voorkomen dat je te veel eten pakt. Als je rustig eet dan krijgt het lichaam de tijd om signalen door te geven aan de hersenen dat je genoeg gegeten hebt. Je zit daardoor sneller vol wanneer je rustig eet.

Gezond eten: wat kan ik wel en niet eten?

Eieren

Iedereen kent de films van Rocky die een paar rauwe eieren eet. Dat is weliswaar wat overdreven maar het toont aan dat eieren goed zijn voor de spieren. Eieren passen in vrijwel ieder dieet. Eieren kun je gebruiken in verscheidene maaltijden maar ze kunnen ook prima als tussendoortje worden gegeten. Een ei bevat eiwit met een hoge biologische waarde. Alleen eiwitshakes hebben een hogere waarde. Er zitten ook veel vitamines en mineralen in de eidooier.

Alcoholische dranken

Ontwijk alcoholische drankjes als je wilt afvallen en gezond wilt eten. Afvallen en alcoholische drankjes kan niet tegelijk. Ten eerste hebben alcoholische dranken veel calorieën. Deze calorieën heb je niet nodig. De lege calorieën uit alcoholische drankjes zijn overbodig en ongezond Een gram alcohol is zeven calorieën. Dit is bijna het dubbele van een gram eiwitten of koolhydraten. Hiernaast is alcohol niet goed voor het menselijk systeem. Dan hebben we het nog niet eens over de katers gehad die ervoor zorgen dat er meerdere dagen een lui gevoel is en er niet gesport wordt.

Noten

Je kunt noten eten als snack bij de televisie maar ook gewoon overdag Als je altijd en overal een zakje noten bij je hebt heb je altijd een smaakvol tussendoortje. Noten als walnoten, amandelen, cashewnoten zijn allen noten die je overal kunt krijgen en erg gezond zijn. De voedingsstoffen zijn uitstekend. Er bevinden zich gezonde nutriënten in noten. Een smaakvol tussendoortje is bijvoorbeeld een handjevol walnoten of amandelen.

Suiker

Suiker moet je niet meer nuttigen. Het wordt zelfs gezien als één van de grote veroorzakers van overgewicht bij veel mensen. In het algemeen eten of drinken personen tegenwoordig te veel suikers. Dat is helemaal niet nodig. Drinken met veel suiker zijn frisdranken, sapjes maar eveneens geraffineerde producten. Afvallen is al mogelijk door enkel met het eten en drinken van suiker te stoppen.

Motivatie tips voor tijdens het afvallen

Of je nu net een baby gehad hebt of dat de weegschaal gedurende de jaren steeds iets meer aan is gaan geven; als je 20, 50 of zelfs meer kilo’s te verliezen hebt, kan dat zo ontmoedigend zijn dat het verleidelijk is om al op te geven voor je het zelfs maar geprobeerd hebt. Hier zijn een paar motivatie tips die je in gedachten kunt houden om gemotiveerd te blijven op je reis om af te vallen. Snel afvallen begint met deze tips.

Onthoud Dat afvallen Tijd Kost

Wanneer je op je calorie-inname let en regelmatig port, is het veilig om ongeveer een kilo per week te verliezen. Dat lijkt misschien niet veel, maar op de lange termijn gaan die kleine beetjes gewicht toch optellen. Je bent niet van de ene op de andere dag zo veel aangekomen, dus verwacht niet om het er ook zo snel weer af te krijgen.

Stel Realistische Doelen – en Vier Ze

Natuurlijk, je uiteindelijke goal kan zijn om weer in die broek te passen die je als student droeg, maar om gemotiveerd te blijven, zul je minidoelen onderweg moeten stellen. Beslis iedere zondagavond wat je doel is – om drie keer te sporten deze week, om iedere dag groenten te eten, of om met je persoonlijke trainer af te spreken. Als je dat doel dan hebt bereikt, kun je jezelf op een gezonde manier belonen – met een nieuwe waterfles of door een filmpje te pakken – alles dat jou het gevoel geeft dat je iets bereikt hebt.

Ken Je Mijlpalen

Omdat het afvallen in kleine stapjes gaat, is het belangrijk om je progressie in de gaten te houden. Als je ziet wat de gevolgen van je inspanningen zijn, raak je geïnspireerd om door te gaan. Hou in gedachten dat vooruitgang ook buiten de weegschaal om kan bestaan – je kunt meer spiermassa creëren, of meer energie hebben.

Stel Jezelf Verantwoordelijk voor je gezondheid en het afvallen

Dus je hebt een hele week gezond gegeten maar geen enkel gewicht verloren – hoe komt dat? Tenzij je ieder hapje opschrijft, gebeurt het snel dat je hier eens een koekje of daar eens een chipje eet. Die kleine beetjes gaan optellen, en als je noteert wat je eet, begrijp je waarschijnlijk beter waarom de weegschaal niet verandert. Het zorgt ook dat je eerlijk blijft. Het maakt het minder waarschijnlijk dat je die twee stukken cake op een verjaardagsfeestje eet, want je weet dat je het later op moet schrijven. Om jezelf nog nog verantwoordelijker te maken, kun je je logboek met een vriend delen.

Doe Het Niet Alleen

De steun van vrienden en familie is belangrijk wanneer het erop aankomt dat je gemotiveerd moet blijven. Vertel iedereen dat je gewicht probeert te verliezen, zodat ze je kunnen helpen om goed bezig te blijven (in plaats van je uit te nodigen om een ijsje te gaan halen). Stel dagen voor fitness, deel gezonde recepten, en zorg dat je een betrouwbare vriend hebt die je kunt bellen als je merkt dat je van je pad raakt.

Snel afvallen

Langzaam kruipen de kilootjes eraan en dan ineens moet het gebeuren. We willen snel afvallen! Vaak storten we ons dan in eenzijdige crashdiëten waar we niet alleen chagrijnig en moe van worden maar die ook nog eens ongezond zijn. Is er een manier om én snel af te vallen én tevens gezond te blijven? Ja, die is er en heel simpel in vier woorden te omschrijven: Gezond eten en bewegen!

Wanneer je namelijk gezond eet stop je wanneer je verzadigd bent omdat je lichaam voldoende voedingsstoffen heeft binnengekregen. Ongezonde voeding vult wel maar voedt niet. Je lichaam blijft dus gillen om voedingsstoffen wat jij weer vertaalt naar ‘lekkere trek’.

Effectief afvallen

Wanneer je af wilt vallen betekent dat dat je lichaam opgeslagen vetten moet gaan verbranden. Suikers en geraffineerde bloem producten slaan een stukje stofwisseling over en komen direct via je lever en bloedbaan in je vetvoorraad. Om effectief af te vallen begin je met volkoren producten te eten en geen suikers meer te nuttigen. Dat betekent geen wit brood, koekjes en dergelijke meer maar ook geen kant en klare maaltijden en pasta meer. Frisdranken en de suiker in de koffie of thee liggen voor de hand maar daar horen ook gezoete vruchtensappen en alcoholische dranken bij.

Gezond afvallen

Het is even wennen en in het begin kan het voelen alsof je afkickverschijnselen hebt, wat voor een deel ook zo is, daarna echter zal je zien dat de kilo’s eraf vliegen. Je eet namelijk niet meer dan je nodig hebt en door het hoge gehalte aan onverteerbare vezels in de gezonde voeding heb je geen honger. Vet eten mag, moet zelfs om het volle profijt uit je rauwe groenten en peulvruchten te halen. Kies voor gezonde vetten zoals roomboter, olijfolie of kokosolie. Het belangrijkste met gezond afvallen is dat je voldoende vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten binnenkrijgt, iets wat er in ons moderne eetpatroon nogal eens aan ontbreekt.

Jij bent baas over je lichaam

Aankomen is gemakkelijker dan snel afvallen en als je het niet op een gezonde manier doet zal je te maken krijgen met het bekende jojo effect. Een effect dat bijzonder schadelijk is voor je alvleesklier. Die weet op den duur helemaal niet meer hoeveel insuline hij wanneer aan moet maken, met alle vervelende gevolgen van dien.

Bij gezond eten hoort ook gezond leven, het is niet mogelijk om met alleen je eetpatroon te veranderen en verder niets te doen snel af te vallen. Je vet en voedsel moet ook wel verbrand worden. Minimaal net zo belangrijk is dus dat je elke dag zeker een half uur tot een uur aan lichaamsbeweging doet. Dat kan een stuk wandelen of fietsen zijn maar ook een kleine sessie met een kettlebel of de hometrainer. Je zal zien dat je niet alleen afvalt maar door spieropbouw ook strakker in je vel komt te zitten.

Bedankt voor het lezen van dit artikel, wij stellen het natuurlijk op prijs als je in een reactie laat weten wat je van dit artikel vond. Wij hopen oprecht dat je wat gehad hebt aan de informatie.

Het Yoghurt dieet en het bijhorende eetschema

Het yoghurt dieet is een relatief nieuw dieet, dat een beetje lijkt op het vetvrij dieet, het ziekenhuisdieet en het drie dagen dieet. Het verschil tussen het yoghurt dieet en deze diëten, is dat men bij het yoghurt dieet veel meer de nadruk legt op het eten van yoghurt.

Het yoghurt dieet

Zo gaat men bij dit dieet uit van de veronderstelling dat je met drie bekers yoghurt per dag als onderdeel van een caloriearm dieet tot zestig procent meer vet verliest dan bij andere diëten. Dit zou komen door bijvoorbeeld het calcium in de yoghurt, dat de enzymen in het lichaam stimuleert. Deze enzymen helpen de spijsvertering in de vetverbranding, waardoor je dus sneller vet verbrandt bij het volgen van het yoghurt dieet.

Waar het dieet precies vandaan komt is niet bekend, maar toch zijn er veel mensen die de effectiviteit van dit dieet al getest hebben door het dieet enige tijd te volgen. De resultaten lijken positief te zijn, dus het is zeker de moeite waard om dit dieet eens te testen.

Eiwitdieet?

Nee, het yoghurt dieet is geen eiwitdieet. Er zitten inderdaad vele eiwitten in het yoghurt dat je eet, maar dit is niet voldoende om het te bestempelen als eiwitdieet. Bij een eiwitdieet moet je eerder denken aan iets als het het cambridge dieet. Het cambridge dieet is een dieet waarbij er al van te voren is vastgesteld wat je moet eten voor het hele dag en alle voedingsmiddelen zijn zeer rijk aan eiwitten.

De voedingsmiddelen van het Yoghurt dieet

De belangrijkste voedingsmiddelen in het yoghurt dieet zijn uiteraard yoghurt, maar ook eieren, druivensuikertabletten, appels, drinkbouillon, water en volkoren brood. Zo is het dieet een zeer caloriearm dieet, waarbij men voornamelijk yoghurt en andere caloriearme voedingsmiddelen eet.

Het dieet schema

Het dieet schema is als volgt opgesteld: Op maandag, woensdag, vrijdag en zondag eet men twee liter magere yoghurt. Deze twee liter mag je zelf verdelen over de gehele dag, dus je mag ervoor kiezen om ’s ochtends meer te eten als je dit prettig vindt, maar je kunt er ook voor kiezen om ’s avonds juist meer te eten. Dit is geheel naar eigen keuze. Als je je duizelig voelt, kun je druivensuikertabletten nemen. Verder wordt er niets gegeten op maandag, woensdag, vrijdag en zondag. Op dinsdag, donderdag en zaterdag mag je meer eten. Zo eet je op deze dagen drie schaaltjes magere yoghurt, één ei, drie volkoren boterhammen met mager broodbeleg, drie appels, mager vlees of vis met verse groenten en een aardappel en drie kopjes drinkbouillon.

Door dagen met alleen yoghurt en druivensuiker en dagen met andere voedingsmiddelen te combineren, zou je met het yoghurt dieet veel af moeten vallen in een korte tijd. Bovendien is het dieet zo gemakkelijker vol te houden, omdat je op drie dagen van de week wel lekkere dingen mag eten. En omdat het dieet zo gemakkelijker is om vol te houden, is de kans dat je veel kilo’s kwijtraakt nog groter. Echter, moet je wel oppassen op het jojo effect. Dit gezien we het hebben over een crash dieet.

3 Diëten waarbij koolhydraten vermeden worden

Weinig koolhydraten in de voeding is de basis van het koolhydraatarme dieet. In het Engels heet dit een Low Carb dieet. Het is een voedingspatroon dat de consumptie van koolhydraten verminderd. Een koolhydraatarm dieet betekent dat je een verhoogd aantal eiwit en vet tot je neemt en minder koolhydraten. Koolhydraatarme diëten verlagen het aantal calorieën per dag door het beperken van koolhydraten. Dit gaat bij de diëten om een verlaging naar dertig tot 60 gram per dag afhankelijk om welk dieet het gaat en het gewicht van de persoon. Het beste is dat je de voeding van suiker zoveel mogelijk reduceert. Er wordt voornamelijk vlees, vis en eieren gegeten bij een koolhydraatarm dieet.

Glutenvrij dieet

Gluten, een groep eiwitten, zijn te vinden in granen. Voedingsmiddelen die hiervan zijn afgeleid bevatten ook gluten. Brood, cake en Brinta zijn voorbeelden van deze producten. Voeding met gluten zorgt bij mensen met glutenintolerantie voor een slijmvliesbeschadiging van de dunne darm. Voor deze mensen is het bijna noodzakelijk om koolhydraten te vermijden. De darmen herstellen door een dieet zonder gluten en kunnen vervolgens wederom voeding opnemen.

Candida dieet

Een candida infectie wordt bestreden door het candida dieet. Ongezond eten kan de oorzaak zijn van excessieve groei van de candida. Het candida dieet helpt om een infectie te bevechten. Er worden geen suikers gegeten in het dieet. Dit betekent dat koolhydraten ook vermeden worden bij het candida dieet. Personen zonder de candida infectie volgen eveneens het candida dieet maar dan om af te vallen.

South Beach dieet

Het South Beach dieet staat bekend als het sterrendieet. Het is vernoemd naar de wereldbekende South Beach wijk in Miami waar veel sterren komen. Het South Beach dieet is een eetpatroon waarbij koolhydraten vermeden worden in de beginfase. Er worden dan alleen eiwitten en vetten gegeten worden. De ontwikkelaar van het dieet is de cardioloog dr. Agatston. Het dieet bevat drie fasen. Er wordt in de eerste fase ontwend van koolhydraten. De tweede fase bereid je voor om het streefgewicht te bereiken. In deze fase worden koolhydraten stapje voor stapje opnieuw aan het eetpatroon toegevoegd. Het streefgewicht vasthouden is de doelstelling van de derde en laatste fase.

Dagelijkse bewegingen waarmee je vanzelf afvalt

We weten allemaal dat afvallen moeilijk is. Het is lastig om je aan een dieet te houden, fanatiek sporten houd je misschien niet lang vol en vaak lukt het niet om daadwerkelijk gewicht te verliezen. Wanneer je succesvol wilt afvallen hoef je echt niet altijd een radicaal dieet te volgen of een onhaalbaar trainingsschema na te streven. Door regelmatig te bewegen kun je vrij gemakkelijk afslanken. Regelmatig bewegen betekent niet dat je iedere dag een uur fanatiek moet gaan sporten. Je kunt verschillende bewegingen eenvoudig in je dagelijkse activiteiten integreren. Met wat kleine aanpassingen kun je je leven veranderen.

Traplopen

Het klinkt erg eenvoudig, maar traplopen is een erg goede oefening. Je kunt beginnen met wat vaker in huis de trap op en af te lopen. En pak tijdens het winkelen en op kantoor vaker de trap in plaats van de roltrap of de lift. Maar je kunt even de tijd nemen een een hele traploop-workout doen. Deze workout traplopen kan je perfect thuis doen. Gebruik de trap in je huis of appartementencomplex. Bij deze workout kun je verschillende oefeningen en bewegingen afwisselen. Denk aan schaatssprongen, squat jumps, cross-steps en lunches.
Een stevige workout traplopen is goed voor het afvallen, calorie verbranden en het verstevigen van je beenspieren.

Fietsen

Net als traplopen is fietsen een eenvoudige en zeer effectieve manier van bewegen. Laat de auto wat vaker staan, en haal de fiets tevoorschijn. Ga bijvoorbeeld op de fiets boodschappen doen, of haal de kinderen van school op de fiets. Wil je het nog een stapje fanatieker aanpakken, ga dan met de fiets naar het werk, zo heb je je portie dagelijkse bewegingen weer gehad. En vergt die wat te veel energie, dan is een fiets met elektrische aandrijving een oplossing. Deze ondersteunt je bij het trappen en zorgt ervoor dat je niet moe en bezweet aankomt.

Spieroefeningen

Tijdens je dagelijkse routine kun je erg veel spieroefeningen doen. Denk bijvoorbeeld aan squats tijdens het douchen of tijdens het tandenpoetsen. Voor je het weet ben je 5 minuten verder en een paar keer heb je al strakkere benen en billen. Of doe arm- of beenoefeningen tijdens het kijken van je favoriete televisieprogramma. Gebruik hiervoor gewichtjes om het wat zwaarder te maken. Zonder dat je het door hebt train je niet alleen je spieren, maar bouw je conditie op en verlies je gewicht.