Cambridge dieet

Cambridge dieet volgen? Het Cambridge dieet is in 1970 aan de universiteit van Cambridge ontwikkeld. Dr. Alan Howard is een voedingswetenschapper en hij is tevens de bedenker van het dieet. Dr. Alan Howard vervangt in zijn dieet de normale voedingsmiddelen door caloriearme voedingsrepen, shakes en soepen. Door caloriearme voedingsmiddelen te consumeren hoeft er niet gelet te worden op het aantal calorieën dat er wordt opgenomen.

De werking van het Cambridge dieet

Door de normale voedingsmiddelen in het Cambridge dieet te vervangen voor caloriearme voedingsmiddelen, treedt er langzamerhand gewichtsverlies op. De zogenoemde maaltijdvervangers bevatten veel minder koolhydraten, vetten en calorieën. De maaltijdvervangers zitten boordevol eiwitten en leveren daarnaast voldoende voedingsvezels, mineralen en vitamines.

Cambridge dieet in drie fases

Het dieet is opgedeeld in drie verschillende fasen. Elke fase heeft als doel tot het streefgewicht te komen.

Fase 1

De eerste fase van het Cambridge dieet is de afvalfase. Tijdens deze afvalfase worden alle ‘normale’ voedingsmiddelen vervangen door de aangewezen maaltijdvervangers zoals Dr. Alan Howard deze heeft voorgesteld. Op één dag worden er drie maaltijdvervangers genomen, te weten het ontbijt, de lunch en het diner. Door de maaltijdvervangers te consumeren wordt er dagelijks maar tot 800 calorieën opgenomen. In de afvalfase wordt er vrij gemakkelijk afgevallen omdat er maar heel weinig calorieën het lichaam binnen komen. Het is wel belangrijk bij het Cambridge dieet dagelijks voldoende vocht binnen te krijgen. Dr. Alan Howard stelt daarom voor om per dag 2,5 liter water te drinken. Het binnen krijgen van vocht zorgt er voor dat giftige afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

Fase 2

Tijdens de tweede fase van het Cambridge dieet zullen de maaltijdvervangers minder belangrijk worden en wordt er weer meer normaal voedsel toegestaan. Het enige waar op gelet moet worden in de tweede fase van het dieet is dat de koolhydratenhoeveelheid beetje bij beetje wordt opgeschroefd.

Fase 3

De derde en tevens de laatste fase van het Cambridge dieet is de beheersfase. In deze fase is het van belang dat er gewerkt wordt aan een gezond voedingspatroon, waarmee er op het streefgewicht gebleven wordt.

Voordelen van het Cambridge dieet

Het dieet heeft een groot aantal voordelen. Het grootste voordeel van het dieet is dat er niet gelet hoeft te worden op het aantal calorieën en hierbij wordt er ook nog eens snel afgevallen. Dr. Alan Howard, de bedenker van het dieet, heeft altijd gesteld dat het dieet begrijpelijk en simpel moet zijn en dat is ook ten alle tijden zo gebleven. Een ander voordeel van het Cambridge dieet is dat er in een gezinssituatie niet apart gekookt hoeft te worden, want de maaltijdvervangers vervangen het normale voedsel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*