Het Yoghurt dieet en het bijhorende eetschema

Het yoghurt dieet is een relatief nieuw dieet, dat een beetje lijkt op het vetvrij dieet, het ziekenhuisdieet en het drie dagen dieet. Het verschil tussen het yoghurt dieet en deze diëten, is dat men bij het yoghurt dieet veel meer de nadruk legt op het eten van yoghurt.

Het yoghurt dieet

Zo gaat men bij dit dieet uit van de veronderstelling dat je met drie bekers yoghurt per dag als onderdeel van een caloriearm dieet tot zestig procent meer vet verliest dan bij andere diëten. Dit zou komen door bijvoorbeeld het calcium in de yoghurt, dat de enzymen in het lichaam stimuleert. Deze enzymen helpen de spijsvertering in de vetverbranding, waardoor je dus sneller vet verbrandt bij het volgen van het yoghurt dieet.

Waar het dieet precies vandaan komt is niet bekend, maar toch zijn er veel mensen die de effectiviteit van dit dieet al getest hebben door het dieet enige tijd te volgen. De resultaten lijken positief te zijn, dus het is zeker de moeite waard om dit dieet eens te testen.

Eiwitdieet?

Nee, het yoghurt dieet is geen eiwitdieet. Er zitten inderdaad vele eiwitten in het yoghurt dat je eet, maar dit is niet voldoende om het te bestempelen als eiwitdieet. Bij een eiwitdieet moet je eerder denken aan iets als het het cambridge dieet. Het cambridge dieet is een dieet waarbij er al van te voren is vastgesteld wat je moet eten voor het hele dag en alle voedingsmiddelen zijn zeer rijk aan eiwitten.

De voedingsmiddelen van het Yoghurt dieet

De belangrijkste voedingsmiddelen in het yoghurt dieet zijn uiteraard yoghurt, maar ook eieren, druivensuikertabletten, appels, drinkbouillon, water en volkoren brood. Zo is het dieet een zeer caloriearm dieet, waarbij men voornamelijk yoghurt en andere caloriearme voedingsmiddelen eet.

Het dieet schema

Het dieet schema is als volgt opgesteld: Op maandag, woensdag, vrijdag en zondag eet men twee liter magere yoghurt. Deze twee liter mag je zelf verdelen over de gehele dag, dus je mag ervoor kiezen om ’s ochtends meer te eten als je dit prettig vindt, maar je kunt er ook voor kiezen om ’s avonds juist meer te eten. Dit is geheel naar eigen keuze. Als je je duizelig voelt, kun je druivensuikertabletten nemen. Verder wordt er niets gegeten op maandag, woensdag, vrijdag en zondag. Op dinsdag, donderdag en zaterdag mag je meer eten. Zo eet je op deze dagen drie schaaltjes magere yoghurt, één ei, drie volkoren boterhammen met mager broodbeleg, drie appels, mager vlees of vis met verse groenten en een aardappel en drie kopjes drinkbouillon.

Door dagen met alleen yoghurt en druivensuiker en dagen met andere voedingsmiddelen te combineren, zou je met het yoghurt dieet veel af moeten vallen in een korte tijd. Bovendien is het dieet zo gemakkelijker vol te houden, omdat je op drie dagen van de week wel lekkere dingen mag eten. En omdat het dieet zo gemakkelijker is om vol te houden, is de kans dat je veel kilo’s kwijtraakt nog groter. Echter, moet je wel oppassen op het jojo effect. Dit gezien we het hebben over een crash dieet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*