Sportvoeding voor betere prestaties!

Wil jij ook beter presteren in je favoriete sport? Ben je wielrenner en wil je net wat harder die berg op? Of wil je als hardloper iets later de spreekwoordelijke ‘man met de hamer’ tegenkomen? Misschien moet je dan eens speciale sportvoeding proberen! Je zult zien dat je prestaties snel zullen verbeteren met de juiste sportvoeding.

Topsport en sportvoeding

Veel topsporters volgen tegenwoordig een op maat gemaakt sportdieet. Want om tot echt grote sportprestaties te komen, zul je bewust moeten omgaan met je voeding. Veel sporters gebruiken hierbij ook speciale sportvoeding. Maar dit geldt zeker niet alleen voor topsporters. Juist ook mensen die voor hun lol aan sport doen, moeten goed letten op wat voor voeding zij binnenkrijgen. Wanneer je op het juiste moment de goede voeding binnenkrijgt, kan dit jou helpen om je (amateur) sportprestaties te verbeteren. Sportvoeding is dus ook zeker voor de gewone amateursporter een aanrader!

Sporten en je lichaam

Wanneer je intensief sport, gebeurt er van alles in je lichaam. Je spieren, je longen en je hart moeten flink hun best doen. Spieren moeten zich sneller samentrekken, je hart gaat dus ook sneller kloppen en de ademhaling zal versnellen. Je gaat zweten om de lichaamswarmte in je lijf af te voeren en de lichaamstemperatuur op de juiste hoogte te houden. Lichaamsbeweging in de vorm van sporten is erg belangrijk. Je conditie zal in stand worden gehouden en daarnaast zal het ook overgewicht en allerlei andere ziektes voorkomen.

Welke voeding op welk moment?

Bewuste voeding is dus erg belangrijk bij het sporten. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat weet iedereen. Vlak voor het sporten is het alleen niet altijd fijn om ’s ochtends te eten. Je kunt dus het beste, wanneer je graag ’s ochtends sport, na het sporten ontbijten of eerst het ontbijt goed laten zakken voor je gaat sporten. Een goed ontbijt kan dan bijvoorbeeld een lekkere omelet zijn met wat groenten in combinatie met koolhydraten, zoals havermout. Tijdens het sporten is het dan vooral belangrijk om genoeg te drinken. Drink niet pas wanneer je dorst krijgt! Vaak is het dan al te laat. Het is belangrijk constant een goede vochtbalans te hebben en regelmatig water te drinken in kleine hoeveelheden.

Een eiwitshake; prima sportvoeding!

Na het sporten heeft je lichaam dan behoefte aan eiwitten. Je kunt deze opnemen in de vorm van een eiwitshake. Hier zijn er tegenwoordig erg veel van op de markt. In iedere webshop gericht op sportvoeding kun je ze wel vinden. Let er wel op dat de shake van goede kwaliteit is. Veel shakes bevatten tegenwoordig veel zogenaamde ‘vulmiddelen’ die niet erg gezond zijn. Ook een eiwitreep of een groene smoothie kunnen een aangename bron van vitamines en voedingsstoffen zijn na het sporten.

Probeer het zelf eens uit en je zult zien dat speciale sportvoeding van toegevoegde waarde kan zijn en jouw prestaties zullen verbeteren!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*