Verschillende dieetvormen

Heb je ook zo’n moeite bij het kiezen van het juiste dieet. Ga ik voor een eiwitdieet, een koolhydraatarm dieet, een crashdieet of stel ik zelf mijn eigen dieetplan samen? Tegenwoordig wordt de keuze door al die verschillende dieetvormen steeds moeilijker. Een website zoals www.afvallendieten.nl kan je helpen om inzicht te creëren in de verschillende dieetvormen en welk dieet het beste bij jou past.

Welke hoofdvormen van diëten zijn er?

In de theorie en onderzoeken wordt veelal de volgende indeling van diëten gehanteerd:

Energiebeperkt dieet. Bij deze dieetvorm eet je zo’n 600 kilocalorieen (kcal) minder dan je dagelijkse verbruik. Kenmerk is verder dat de hoeveelheid koolhydraten en vet beperkt worden. Ook is alcohol vaak uitgesloten.

Laag calorie dieet. Dit betekent dat tussen de 1.000 en 1.200 kcal minder gegeten wordt dan je lichaam in een dag verbrandt. Bij de vorm worden vaak maaltijdvervangers ingezet zoals eiwitshakes. Afhankelijk van de specifieke invulling kunnen 1 tot 2 maaltijden vervangen worden door maaltijdvervangers.

Laag vet dieet. Bij dit dieet beperk je enkel de inname van vet. Er is geen calorie richtlijn aan verbonden. Tussen de 10-25% van je energie komt nog uit vetten. Voorbeelden zijn het Ornish en Zone dieet.

Zeer laag calorisch dieet. Je eet slechts 400-800 kcal. Je gebruikt maaltijdvervangers met hoge hoeveelheid eiwitten en daarmee laag vet en koolhydraatgehalte. Veel eiwitten zijn nodig om dit dieet uberhaupt vol te kunnen houden. Een voorbeeld is het Modifast dieet.

Wanneer is een dieet gelukt

Er gelden meestal 2 doelen als je een dieet gaat volgen. Het eerste doel is gewichtsverlies en het tweede doel is blijvend gewichtsverlies. Over het algemeen geldt dat wetenschappers spreken van een geslaagd dieet als je zo’n 5-15% van je oorspronkelijk gewicht bent kwijtgeraakt. Ook is een dieet geslaagd als je buikomvang met 10% is afgenomen. Buikomvang is een belangrijke voorspeller van ziekten als gevolg van overgewicht. Als je stopt met diëten kom je vrijwel altijd weer iets aan. Op zich is dit niet erg als het maar binnen proporties blijft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*