Welk dieet past het beste?

Welk dieet moet ik kiezen? Er zijn veel diëten te vinden op het internet. In de loop der jaren hebben vele deskundigen zich gebogen over tal van diëten en manieren om af te vallen. De kennis is wat dat betreft verbreed. Maar wat maakt een dieet nu een goed dieet? En is er altijd voor iedereen een dieet te vinden? In dit artikel antwoord op die twee vragen.

Verschillende diëten

De verschillende diëten kunnen worden verdeeld in verschillende benaderingswijzen. Zo zijn er diëten gericht op het verbranden van vet door middel van beweging (denk hierbij vooral aan workouts en sportschool gerelateerde afvalmethodes), maar ook zijn er methoden die zich richten op voeding. Een eiwitdieet is een voorbeeld van zo’n voedingsgericht dieet. Een eiwitdieet richt zich op het nuttigen van eiwitten, waardoor een vol gevoel ontstaat. Eiwitten laten zich minder makkelijk afbreken, waardoor het lichaam veel energie nodig heeft. Dus er is sprake van automatische verbranding en er is sprake van een vol gevoel, waardoor men niet snel naar snacks grijpt. Een eiwitdieet is dus ideaal voor mensen die middels voeding af willen vallen.

Ik wil snel afvallen. Welk dieet kies ik dan?

Er wordt ook veel gezocht op snel afvallen. Mensen willen in korte tijd, soms in enkele dagen, afvallen. Bijvoorbeeld vijf kilo in een week, of één kilo per dag. Op zich is dat wel realistisch, want crash diëten beslaan een groot aandeel in de diëtenmarkt. Een crash dieet is erop gericht om in korte tijd veel gewicht te verliezen. Bijvoorbeeld als je op korte termijn een feestje (denk aan een bruiloft) hebt en daarvoor een jurk of pak moet passen. Of wanneer je volgende maand op vakantie gaat en graag op het strand in een mooie bikini gezien wordt. Een crash dieet is dus ideaal geschikt voor mensen die op korte termijn veel willen afvallen.

Geen passend dieet voor iedereen

Maar is er dan een passend dieet? Een dieet dat voor iedereen tegelijk werkt? Nee, dat is er niet. We kunnen daar kort over zijn: zo’n dieet bestaat niet, omdat ieders doelen anders. Iedereen heeft een ander doel met afvallen. Diegene die op korte termijn wil afvallen en een crash dieet gebruikt, heeft er mogelijk geen moeite mee over een paar maanden weer op het oude gewicht te zijn. Terwijl iemand die een eiwitdieet of proteïnedieet gebruikt, ook aan de langere termijn denkt en blijvend af wil vallen. Dan zijn er ook nog de vele verschillen waarbij wel of niet gesport en bewogen moet worden, waarbij ingewikkeld gekookt moet worden of waarbij er ook hulp van derden ingeschakeld moet worden.

Welk dieet past jou het beste?

Ben je van plan af te gaan vallen? Dan is het goed om stil te staan bij een dieet dat bij je past. Stel jezelf de volgende vragen en ze zullen je al richting je ideale dieet duwen:

–         Met welk doel val je af?

–         Hoeveel tijd wil je erin investeren?

–         Ben je bereid veel te bewegen?

–         Ben je bereid gezonder te eten?

Aan de hand van de antwoorden op die vragen kun je op zoek gaan naar een passend dieet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*